ALEKSEI TARUTS (RU)
PRESENTERAS I SAMARBETE MED MMW & BOL'

Ett av de mest excentriska och kraftfulla framträdande vi beskådade under vår senaste visit i öst stod Aleksei Taruts för. En genreöverskridande konstnär vars audiovisuella och samhällskritiska uppträdande inte liknar något annat.

"In his works Taruts examines the neuroses of contemporaneity shaped by the obsession with technologies of immediate representation and the politics of «post truth», exploitive culture of self-mediation, disenchantment with internet and overexposure to wow-effects."



CELLDÖD (SE)

Anders Karlsson, aka Celldöd, borde inte behöva någon närmre introduktion för den som följt vår festival. Han har uppträtt på våra scener i olika konstellationer nästan varenda år sedan starten och fortsätter vara en kraft att räkna med när man talar om vår inhemska synthscen. Med Celldöd genomförde han sin debutspelning på Tyrolen 2014 och har sedan dess nått stora framgånger såväl på hemmaplan som internationellt. I år har han redan hunnit med släpp via Kess Kill och Medical Records och mer blir det. Vi är glada att välkomna tillbaka landets kanske främsta exponent för tung, smutsig elektronik med rötterna i Acid, New Beat och Electronic Body Music.



COLD COMFORT (UA)
WORN POP SHOWCASE

Cold Comfort är en duo från Rivne, Ukraina. Bildade sena 2012 till ljudet att brummande analogsynthar och gitarristen Alex ylande. Duons olycksbådande och trummaskinsdrivna postpunk etablerades via EPn 'Modern Crypts' år 2013 och strax därefter knöt de band till Worn Pop som senare kom att släppa deras andra EP 'Issue De Secours'. Idag är de i slutfasen med att färdigställa sitt första fullängdsalbum och har tagit an ett lite varmare sound som flörtar med elektonisk pop.



DISKOTEKET (SE)

"Diskoteket är det hårdaste på svenska du hört sedan hammarslagen från varvet tystnade, de mest inträngande orden är där likt utskjuta från pneumatiska spikpistoler, obarmhärtigt borrar dessa två sig in genom skin, ben och naglar sig fast i hjärnan. Diskoteket är rakt och påträngande." - Tom Jerry Boman

Med ett efterlängtat och rykande färskt album på horisonten återkommer Diskoteket till Kalabalik i halvny kostym. Lika brutalt uppriktigt och medryckande som när ovanstående citat myntades i samband med debuten.



DIVE (BE)

Belgiska synth- och industripionjären tillika levande legenden Dirk Ivens (ex-The Klinik, Absolute Body Control, Sonar, etc) återkommer denna sommar till Blädinge och Tyrolen. Efter över ett decceniums tystnad släppte han i fjol helt nytt material via albumet 'Underneath' som följdes upp i vår med EPn 'Let me In'. Med hypnotiska och industriella rytmer, klaustrofobiska och skrapade texter och en lika minimalistisk som explosiv scenshow har han bevisat gång på gång att less is more. Sedan 2012 finns projektets samlade diskografi praktiskt utgivet på en 8 CD tung box.



ELECTROFOREZ (RU)
PRESENTERAS I SAMARBETE MED MMW & BOL'

Electroforez är en ung electropop-duo från Sankt Petersburg. Med målsättning att skapa något eget experimenterar de med element från synthpop, punkig dansmusik och techno liksom nostalgisk post-sovietisk klang. Med en stark vokalist i Ivan Kurotskin och underfundiga texter om vardagen i det moderna ryssland har de tagit ett fast grepp om hemlandets alternativscen.



ENFANT TERRIBLE (NL)
DJ SET / ENFANT TERRIBLE SHOWCASE

Med DIY-ethos har M. drivit Enfant Terrible och dess många dotterbolag sedan 2004. Då ett av de första bolagen att uppvakta 80-talets underjordiska pionjärer inom minimalsynth och proto-electro. I relation till Sverige är bolaget kanske mest känt för att ha släppt Agent Side Grinders tidiga verk men även artister som Tobias Bernstrup, Saralunden, Kord och Adolf Filter. Med limiterade vinylutgåvor och fingertoppskänsla för den nya vågens nya våg håller vi M. som en av Europas främsta förebilder inom scenen. Som avslut på bolagets showcase under festivalen tar han kontroll över skivspelarna back to back med Alacidus och bjuder på ett set med det mesta av det bästa.



EUROP EUROP (NO)
ENFANT TERRIBLE SHOWCASE

Från Olso, Norge kommer Europ Europ, en trio vars postkontemporära noisepop såg dagens ljus redan 1996. Trions experimentella stil är aldrig förutsägbar utan industriell på ett ständigt överraskande och okonventionellt vis. Aldrig gotiskts mörk, aldrig dansant enligt mallen och aldrig oljud för sakens skull. Likt en okult rit, men ändå någon slags kontemporär experimentell popmusik.



GERTRUD STEIN (UK)

Som en protest mot bossanovafieringen av 80-talets pärlor skapades Gertrud Stein 2008 med en new wave-version av Toni Holliday’s Schlager-pop number 'Tanze Samba mit mir'. Ett debutalbum följde 2010 och därefter skymtas hon i DIY-pereferin på stadig basis.

"Her music is a retro-futuristic declaration of love for the cold days of the analogue 80s, when two keys on the synthesizer were enough, when life and love were set against a world that could end anytime, where a distant but tangible feeling of alienation, not too dissimilar from our modern digital dystopia of disembodied connections, anonymous cities, and dispossessed futures, could yet not wholly extinguish the wild dreams of romance and hope."



GEUXX (UA)
WORN POP SHOWCASE

Efter många år som musiker i allmänhet och gitarrist i synnerhet har Pavel Dmitriev utvecklat sin egna unika stil och hållning till låtskrivarprocessen. 2013 bildade han Geuxx som idag har två EP-släpp på meritlistan, den senare mastrad och mixad av Sid Lamar från Schwefelgelb. Trummaskinens stadiga rytm och ljudet av Pavels distade gitarr leder lyssnaren in i en hypnotisk trans - atmosfäriskt, tungt och psykadeliskt. En holistisk resa till medvetandes inre. Geuxx arbetar för närvarande på sitt första fullängdsalbum.



GIL'OTINA (UA)
WORN POP SHOWCASE

Gil'otina utgörs av Ivan and Dmytro, baserade i Kiev, Ukraina. Namnet reflekterar både duons samhällskritiska vy och mörka musik, vilken drar till minnes flera av scenens nutida ikoner. Kyligt, svårmodigt och elektroniskt med starka melodier ovanpå en strikt beat. Bandet bildades 2015 och släppte året efter sitt imponerande debutalbum 'Taiga'. För närvarande är de i slutskedet med en uppföljare som släpps under namnet 'Orgа́n' och utlovas vara än mer sensuell.



HATARI (IS)

HATARI är ett multimedialt performance-projekt med syfte att blotta vår vardag som bluff och båg. Tilldelade "Best Live Band" av The Reykjavík Grapevine två år i rad, med panelens utlåtande "their brutality is matched only by their mystery". Trion tog den lokala scenen med storm under Iceland Airwaves 2016, uppmärksammade inte bara för sin musik utan likväl för sitt explosiva live-framträdande. The Guardian skrev: "You don't know whether to laugh or alert the authorities". Consequence of Sound har definierat projektet enligt följande “part David Lynch nightmare, part goth dress-up party and part industrial love letter, HATARI are a sight to behold.” För första gången någonsin levererar HATARI sin oförlikneliga blandning av bondage-pop, techno-punk och industrial-goth bortom hemlandet Island under Kalabalik 2018.



MOLCHAT DOMA (BY)
DETRITI RECORDS SHOWCASE

Molchat Doma är en trio från Minsk, Vitryssland som med briljans fångar allt vi älskar med nutida östeuropeisk postpunk. Debutalbumet "S Krish Nashih Domov" består av trummaskiner på högvarv, medryckande basgångar och melodier som känns bekanta redan efter första genomlyssningen. Insvept i ett drömskt lo-fi-skimmer med dyster sång på modersmålet. En dekokt som känns sprungen ur öronhängen från 80-talets synth, new wave och postpunk-scen utan att för den delen generisk efterapa sina föregångare.



MONOCORPSE (NL)
ENFANT TERRIBLE SHOWCASE

Monocorpse är ett soloprojekt från Holland vars rituella dansmusik kanske bäst kan beskrivas som doom techno. Hotfulla och hypnotiska beats har skalats ner till sitt innersta väsen och driver sparsamma kyliga syntharrangemang mot undergång. Tidigare i år släpptes tredje EPn 'The Comfort of Stangers' på dotterbolaget Gooiland Elektro och förfinade det redan befintliga konceptet. Kärv dansmusik som funkar lika bra i en psykologisk skräckfilm som på ett postapokyptiskt dansgolv.





PLOHO (RU)
PRESENTERAS I SAMARBETE MED MMW & BOL'

En av festivalledningens husgudar och en definierande akt inom rysk postpunk, Ploho från Novosibirsk kommer äntligen till Sverige. Under de senaste få åren har de släppt tre album, flertalet EP:s och ett dussin singlar med hård, skramlig postpunk och new wave-drömsk indie inspirerade av rysk rockmusik skapad runt soviets upplösning. De har spelat i över 30 städer runt östeuropa och nyligen på lite västligare breddgrader i Tjeckien och Polen. Kallt och deprimerande liksom hemvisten, men även dansant, pulserande och fullt av energi likt ett lokalt uppror.



POSITION PARALLÈLE (FR)
PRESENTERAS I SAMARBETE MED DMPG

Position Parallèle var ett av banden som spelade på vår allra första festival år 2011. Vi har sedan dess jobbat igen med frontmannen Geoffroy och hans huvudprojekt Dernière Volonté men nu är det dags för ett riktigt återbesök. Två album har sett dagens ljus sedan första Sverigebesöket och under året väntas en sprillans EP på Tesco Germany. I sommar uppträder Position Parallèle som en trio som inkluderar även DA från Belgiska Luminance. Minimalistisk och rå synthpop när den är som allra bäst.



ROBERTO AUSER (NL)
ENFANT TERRIBLE SHOWCASE

Roberto Auser är en soloartist känd för sina släpp på Viewlexx, Pinkman och sin egna label Ausland bland flera. Han är även en del i duon Kaval, släppt på Vrystaete. Med en pallett täckande italo disco-inspirerad electro, exotica, acid och dark jazz-influerad elektronik har han många ansikten. Med mini-LPn 'Faceless Future' på Enfant Terrible bjöd han på ett destillat av den gamla skolans elektro med industriell postpunk-attityd medans senaste släppet på Pinkman bjuder på rå holländsk electroacid.



SOLOLUST (NL)
ENFANT TERRIBLE SHOWCASE

Likt många andra av de artister som hängt samman med Enfant Terrible bemästrar Sololust flera discipliner. Vare sig det gäller mörk electro, techno-influerad minimalism eller finstämd synthpop. Likt Jim Morrisons och Porn.Darstellers oäkta kärleksbarn uppbackad av Q Lazarus musiker med elektronisk sättning. En melankolisk känsla knyter samman hans verk, oavsett genre.




STAATSEINDE (NL)
ENFANT TERRIBLE SHOWCASE

'Neue Holländische Welle' är kanske inget vedertaget begrepp men likväl var duon Staatseinde kallar sin 80-talsinfluerade musik. Inspirerade av band som El Aviador Dro och Welle: Erdball skapar de 80-talspunkig och energisk synth med enstaka EBM-influenser. Duon släppte precis en 11-låtars kasett på egna bolaget 'Ende Der Zukunft Recordings' innehållandes samarbeten med artister som Sololust, Lovaratrax, Arpatle, Butsenzeller och den holländska poeten Wout Waander.




TWINS (US)
ENFANT TERRIBLE SHOWCASE

TWINS / That Which Is Not Said är ett soloprojekt av Matt Weiner, känd även från projektet 'Featureless Ghost' och som mannen bakom 'DKA Records', som släppt verk med Celldöd, Sally Dige, Multiple Man och Boy Harsher bland andra. TWINS låter sig inte limiteras och influeras av såväl europeisk synthmusik som olika typer av dansmusik och postpunk. Resultatet är modernt och eget med tydliga arv och referenser. Den 4:e Maj släpper han albumet 'That Which Is Not Said' innehållandes bland annat den karga och vackra 'Stuck', släppt ursprungligen på mini-LPn 'Rather Not' via Enfant Terrible.




VANLIGT FOLK (SE)
PRESENTERAS I SAMARBETE MED DMPG

Vanligt Folk är en trio från Göteborg, med medlemmar utspridda över Skandinavien. Deras skeva musikaliska uttryck hämtar inspiration från punk, dub, techno, synth, hambo, indie och andra former av subkulturell populärmusik. De utgör ett starkt, egensinnigt och energiskt liveband som stått på scener som Roskildefestivalen och Gagnef. I vår släpper de för egen maskin EPn "Svensktoppen" och senare under året väntas ytterligare en nyproducerad EP på Kesskill/Kontra Musik.



VILLES NOUVELLES (FR)
DETRITI RECORDS SHOWCASE

Villes Nouvelles är en cold wave-duo bildad i Paris, Frankrike 2010 av Anne F. och Sébastien M. Tidigare kända som 'Chambre Froide' med två album i bagaget. För närvarande jobbar de på sin första fullängdare 'At The End Of Truth' under nya namnet. Första smakprovet 'Leaders' tyder på en mer genomgående elektronisk komposition och påminner oss till viss del om band som :codes och Froe char, med en hotfullt mässande kvinnoröst och kyliga synthar över en medryckande beat. Vi väntar med spänning på mer.



VIRTUAL VOICES (SE) INSTÄLLT!
PRESENTERAS I SAMARBETE MED DMPG

Föränderliga Virtual Voices (und die mofajungs) gör småberusad synthpop med anor från 90-talet. Denna utlåtelse fick vi av pressansvarig: Nowadays, the band can't usually gather all original members, and a few mofajungs has been following them since a terrible roadtrip from Ibiza and usually harass their gigs. Since their last gig, Rövar-Albin had been stealing all their synthesizers so the music sounded even worse. Hopefully, Lazzo might get one synthesizers bought back from the black market so Virtual Voices und die mofajungs once again can play.



VISITOR (CA)
DETRITI RECORDS SHOWCASE

Edmonton-duon Visitor håller fanan högt för Kanadensisk EBM av den gamla skolan. Med ett sound så autentiskt att man lätt skulle kunna missta debutkasetten 'E.B.E' för en bortglömd gåva inspelad runt 1989. Medans bandets föregångare sedan länge tappat tråden eller sökt nya vägar tar Visitor fasta på den råa och primitiva energi som lade grunden till genren. Något som tyvärr blivit allt mer sällsynt. För närvarande spelar de in sin första fullängdare och till sommaren besöker de för första gången Sverige och Kalabalik på Tyrolen.



WORDS AND ACTIONS (IT)
DETRITI RECORDS SHOWCASE

Davide Lace heter mannen bakom Words and Actions, ursprungligen från Italien men numera bosatt i Berlin. Med lojalitet till 80-talets D.I.Y-ethos och lo-fi-elektronik skapar han energisk och egensinnig synthpunk. Dysterheten från fransk cold wave möter energin och minimalismen hos tysk oldschool-EBM med ett charmigt skimmer av Jugoslavisk darkwave. De italienska texterna närmast rappas fram över ängsliga komp och illbådande orglar.



ZANIAS (DE)
I SAMARBETE MED BLÄDINGE KYRKA

I samarbete med Blädinge kyrka presenterar vi en musikgudtjänst med Zanias och hennes framträdande ‘Rise’ i centrum, ett för detta unika tillfälle skräddarsytt uppträdande och tillika titeln på verket som utgör framträdandets kärna. Denna perfekta avrundning på festivalhelgen utforskar männsklighetens förståelse för sin plats i universum och vår acceptans inför vår egen dödlighet i relation till det hopp vi odlar med hjälp av visdom, erfarenhet och kärlek. Gudtjänsten äger rum i Blädinge kyrka, belägen ett par hundra meter från festivalområdet på Söndag (26/8) vid 11.00 och avslutar festivalen.